2022
Adolfström Fjällgård hade sett mina landskapsposters på Instagram och kontaktade mig angående en ny logotyp. Adolfström är ett turistföretag med stuguthyrning, handelsbod och café i en fjälldal i Lappland. De var mitt upp i ett generationsskifte och renovation av hemsidan. De hade försökt få fram en ny logga själva men kört fast. Idéerna fanns men de kände sig vilsen i allt som har med det grafiska att göra. Utöver loggan fanns det behov av en enklare grafisk profil med typsnitt, färger etc.
Deras tidigare logotyper hade endast bestått av en stämpel med deras fjällgård, ritad av familjens far som grundade företaget 1978. De ville hemskt gärna ha kvar hans teckning i den nya logotypen, men också lyfta fram de omgivande fjällen och vattendragen som betyder mycket för lokalborna, fisknäringen och turismen. De ville även lyfta fram företagets gamla anor, deras genuina och naturliga känsla, personlig service och erfarenhet. Logotypen fick formen av ett vandringsemblem, handritad i realistisk stil som knyter an till teckningen som fadern en gång tagit fram. Detta tillsammans med "EST 1978" bevarar och lyfter fram företagets historia och kunskap om platsen. Färgernas mjuka, varma och jordnära toner ska spegla företagets genuina och naturliga sidor. En fjällgård med ett varmt och personligt mottagande.
De önskade även få hjälp med företagsnamnet som de behövde uppdatera för att på bästa sätt beskriva deras verksamhetsutbud. Vi landade i att ”Fjällgård” gav den rätta känslan, ett gemytligt och välkomnande samlingsord som kan innefatta det breda utbudet utan att bli för specifik.
Ett drömjobb på många vis, för det kan väl inte bli annat när man får kombinera illustration och visuell identitet.
"Vi är sååå nöjda med vår visuella identitet som du skapat åt oss. Den blev verkligen precis så som vi önskade och drömde om! Tusen tack!"
Caroline Torfve, Adolfström Fjällgård