2022
Center for Translational Research behövde uppdatera sina logotyp och grafiska profil. CTR är en koncern med dotterbolag under sig, vilket deras många färger i logotypen representerar och var något som de fortsatt ville behålla på något sätt. Det fanns dock en problematik med att representera sina dotterbolags färger direkt i logotypen eftersom kommande bolag inte blir representerade.
För att skapa en inkluderande logotyp framgent förenklade jag logotypen och tog bort "blombladen" med dotterbolagens färger men behöll "centret" dvs. kärnformen av hexagonen - som ska spegla ”Center for Translational Research” som är kärnan vilket bolagen samlas kring. Genom att sätta hexagonformen i mjuka övergångar mellan färger skapas ett enormt färgspektra, vilket gör det möjligt för alla bolagen att kännas sig representerade i logotypen. Toningen/omvandlingen mellan färger ska även representera kärnan i verksamheten vilket är att omvandla forskning till behandlingar (vilket Translational i företagsnamnet åsyftar).
Med ett mjukare formspråk och det djupa färgspektrat fick logotypen ett modernare uttryck. Hexagonen består av en ihoplänkad linje, som symboliserar samarbetet mellan dotterbolagen.
"Vi kan varmt rekommendera Lisa Grelsson Wiik!"
Karin Meyer, CTR